Biztonságos motorozás szabályai

Motorozz biztonságosan

Hosszú oldalakat lehetne írni a biztonságos motorozás alapvető szabályairól, a szükséges dokumentumokról, a ruházatról, a motor műszaki állapotáról, az időjárási tényezőkről. Azokról a dolgokról, amelyek okvetlenül szükségesek ahhoz, hogy akár egy friss jogosítvánnyal rendelkező, akár egy tapasztalt motoros biztonsággal szelhesse az utat. De tudjuk, hogy amikor egy motoros indulásra kész, amikor kisüt a nap és kintről már beszűrődik egy-egy motor zaja, akkor már nincs idő arra, hogy hosszas olvasásba kezdjen a száguldás szerelmese. Így nézzük át egy gyors check lista segítségével, hogy mit szabad, mit kötelező figyelembe vennünk, ha útra indulunk:


Szükséges dokumentumok:


- érvényes személyi igazolvány + lakcímkártya (igazoltatáskor elkérhetik)
- érvényes jogosítvány ( A kategóriás) –arra figyeljünk, hogy a kategória érvényessége előbb lejár, mint a dokumentumé kb. fél évvel)
- elsősegély vizsga (anélkül nem kaphatunk jogosítványt)

Motorozz biztonságosan- indulás előtti teendők

Indulás előtt szemrevételezéssel ellenőrizd a gumik állapotát. Keress szemmel látható sérüléseket, illetve ellenőrizd a gumik nyomását.
A fékek ellenőrzése szintén hozzátartozik az indulás előtti teendőkhöz. Gurítsd előre a motort, húzd be a fékeket.
Alapvető fontosságú a kormány hibátlan működése is. Forgasd jobbra- balra a kormányművet, s mindent rendben találtál és a világító és jelzőberendezéseid is működnek, akkor felbőghet a motor és lassan indulhatsz.

Lassan indulhatsz, de csak ha megfelelő védőruházatban vagy!

A motoros közvetlen kapcsolatban van a természettel, ezért is olyan izgalmas ez a közlekedési forma. Közvetlen kapcsolatban vagyunk a természettel, tehát nincs semmi, ami egy esetleges baleset bekövetkeztekor megvédene bennünket. Az egyetlen, ami megakadályozhatja, vagy súlyosabb esetben csökkentheti a sérülés fokát, az a megfelelően kiválasztott motoros ruházat.

1. Bukósisak:

Fontos, hogy a fejedet sérülésmentes, jó minőségű bukósisak védje. Ha a héjszerkezet nem tökéletes, akkor a bukósisak a következő esésnél már nem nyújt védelmet, így fokozott figyelmet igényel bukósisak tökéletes állapota.

2. Motoros dzseki:

A dzseki kiválasztásánál vegyük figyelembe, hogy a dzseki jó minőségű bőrből készüljön és a legfontosabb helyeken tartalmazzon protektort.

3. Motoros nadrág:

Ugyanazokat a szempontokat kell figyelembe venni, mint a dzsekinél. Jó minőségű bőr, a kellő helyen protektorokkal.

4. Csizma:

A csizma kiválasztásánál a legfontosabb, hogy a bokánál és a sípcsontnál legyen protektor.

5. Gerincvédő:

Ez általában külön kapható protektor. Arra hivatott, hogy megóvja a gerincedet, egy nagyobb esés, vagy ütközés esetén. Ha egyszer nagyobb ütés érte, érdemes beszerezni egy újat.

6. Kesztyű:

Protektorokkal ellátott jó minőségű, nagy kopásállóságú anyagból készült. pl. bőr kesztyű.

Gondolkodj, mielőtt elindulsz!

Játssz el a gondolattal, hogy milyen szituációkkal találkozhatsz menet közben, tervezd el az útvonalat, hogy menet közben már csak az közlekedésre, az utakon bekövetkező helyzetekre kelljen koncentrálnod. Miután balesetmentesen megérkeztél a célhoz, gondold át, hogy mi volt az, amit esetleg máshogy kellett volna csinálnod, mi volt az a helyzet, amit nem kezeltél tökéletesen. Tanulj a hibáidból, hogy a következő út során ne kövesd el ugyanazt.

A száguldást hagyd a versenypályára!

A sebesség okozta adrenalinfröccs szinte függőséget okoz sokakban. Kétkeréken pedig méginkább átéljük a száguldás élményt, mint egy négykerekű járgányban. Pont emiatt kell mindig ésszel megválasztani a sebességet. Fontos, hogy ne csak mi, hanem a közlekedésben velünk egy időben részt vevő partnereink is egyben megérkezzenek a célállomásra. Vegyük figyelembe az időjárást, az útviszonyokat, lelki állapotunkat, a látási körülményeket a sebesség meghatározásakor. Mindent, ami negatív irányba befolyásolhatja döntéseinket. Ha pedig eszeveszett száguldásra vágyunk, akkor látogassunk el az erre kijelölt pályákra. Magyarországon is számos található ezekből.

Feltűnősködj!

Természetesen a ruházatra gondolunk. Fontos, hogy ne csak te lásd a többieket, hanem ők is lássanak téged. Látni és láttatni! Ez a legfontosabb szabály a közlekedésben. Lehetőleg felejtsük el a fekete motoros ruházatot. Válasszunk inkább valami feltűnőbbet.

Köss békét az autósokkal!

Való igaz, hogy az autósok legtöbb esetben nem szeretik a motorosokat. De ez a rossz tapasztalatok miatt van. A motorosok cikáznak, nem figyelnek semmire, leviszik a visszapillantó tükröt és nem is érdekli őket. Ilyen és hasonló bélyegeket nyomnak az autósok a motorosokra. Próbáljuk meg ezt a megítélést visszafordítani. Legyünk körültekintőek. Bánjunk korrektül mindent közlekedővel, legyen szó akár, autósról, gyalogosról, vagy motoros társainkról.

Mindig arra néz, amerre menni akarsz!

Arra kanyarodunk, amerre nézünk. Ez nem csak a nőkre igaz. Agyunk alapvetően így van beállítva.. Ezért fontos, hogy minél kevesebbet „bámészkodjunk”, figyeljünk arra, amerre menni akarunk. Kanyarodáskor, ahhoz, hogy a megfelelő íven maradjunk ez különösen fontos.

Motoros találkozók:

Alakzatban motorozni óriási élmény. Ezenkívül azonban az ilyen találkozókon számos tapasztalt motoros vesz részt, akiktől a még kezdő motoros tanácsokat kérhet, annak érdekében, hogy fejlessze tudását. Mivel a rutin az évek során jön, így nagy előnyre tehetünk szert, ha kikérjük olyanok véleményét, akik már túl vannak ezen a nehéz kezdeti időszakon. Amennyiben régóta motorozunk, akkor se gondoljuk, hogy mindent tudunk a motorozásról. Beszélgessünk más motorosokkal, nagyon szórakoztató és egyben hasznos időtöltés.

Vezetéstechnikai tréning:

Vajon hogyan viselkedik a motor, ha…? Minden így kezdődő kérdésünkre választ kaphatunk egy professzionális vezetéstechnikai tréningen. Ezt minden motorosnak ajánljuk, legyen szó akár kezdő, akár haladó motorosról. Szervezett keretek között feszegethetjük motorunk határait és megtapasztalhatjuk szélsőséges időjárási körülmények között, mi minden történhet velünk az utakon. Így éles helyzetben nem érhet minket meglepetés. Ez akár az életünket is megmentheti.